Blijven leren en inspiratie opdoen

In augustus volgde ik een workshop ecoprint en pitfire in de Tiendschuur in Tegelen, onder deskundige leiding van Carla Teer.

Het leverde bijzonder mooie resultaten op die nu te zien zijn in mijn galeRietje.

workshop ecopront en pitfire 2
workshop ecoprint en pitfire1
Workshop ecoprint 3
workshop ecoprint 4

Voorafgaand aan deze workshop heb ik een heel gezellige en leerrijke weekcursus “Portret” gedaan bij José Fijnaut, in haar atelier in Geverik.

José is bekend van het project  “Koppig Limburg” dat ze samen met Maria Stams deed. 

Workshop portret

Onlangs deed ik in de Tiendschuur een workshop “Engobe, decoratie-techniek en structuur”.

Deze werd gegeven door Lucia Fransen, bekend van haar architectonische objecten.

Bijzonder leerzaam en vol inspiratie. 

workshop decoratietechniek 2
workshop decoratietechniek 1a

En verder …

– De leden van Keramiekcollectief Kwartssprong komen elke donderdag in galeRietje bijeen om te werken en samen nieuwe ideeën en technieken uit te proberen.

– Ook houd ik op maandagochtend voor zes deelnemers een cursusgroep.

– Zelf heb ik in de voorbije periode niet stil gezeten en daarom is er weer veel nieuws te zien in mijn galeRietje aan de Brunssummerstraat 34A te Schinveld.

– Een nieuwe uitdaging voor mij is mijn nieuwe houtoven. Het is telkens weer spannend welke verrassingen het vuur voor mij in petto heeft.

Lijn

Oudere berichten

Creatieve workshop met Sabine Classen

In mei 2022 gaf keramiekdocente Sabine Classen uit Karlsruhe een zeer creatieve workshop in mijn atelier galeRietje te Schinveld.

Het thema was deze keer:  

 “ Gevormd, bewogen, gescheurd, gedraaid – werken met waterglas”.

Tijdens deze workshop ontstonden sculpturen met interessante gebroken en gebarsten oppervlakken. De sculpturen werden eerst met de hand opgebouwd uit platen klei en vervolgens bedekt met gekleurde engobes waarna het oppervlak werd bewerkt met waterglas. Extra sneden creëerden ritmische structuren. De platen werden vervolgens gebogen, gedraaid en verder vervormd. Hierdoor ontstonden ​​prachtige, onvoorspelbare scheurstructuren in het oppervlak en werden de mooiste sculpturen gevormd. We lieten ons hierbij inspireren door geometrische vormen om nieuwe bol- en spiraalvormen te ontwerpen. Het was een interessante uitdaging tussen vrij spel en gecontroleerd toeval.

Geslaagde workshops oloide en houtstook

Van november/december 2019 gaf Sabine Classen in galeRietje een interessante workshop over het maken van een oloide.

Om te beginnen maakten we een kleine massieve oloide, uit de hand gevormd om te voelen wat een oloide eigenlijk is. Daarna werd met behulp van een papieren mal een grotere vorm gemaakt. Ten slotte maakten we een oloide die werd doorboord. Dat was een zware en moeilijke klus, want de doorboring is niet zomaar een gat. Het is de voortzetting van een buitenste lijn van de oloïde die als een spiraal naar binnen loopt en er aan de andere kant weer uitkomt en de lijn vervolgt. 

Het waren drie leerrijke en tegelijkertijd gezellige dagen.

IMG_1117
20191130_153510
IMG_1132
Oloid met dubbele spiraal

Oloid met dubbele spiraal

Oloid met enkele spiraal

Oloid met enkele spiraal

Als vervolg op deze workshop konden de liefhebbers deelnemen aan een workshop houtoven stoken bij Jozien en Frans van ‘Ingenhut keramiek’ te Mheer waarbij de gemaakte oloïde en nog enkele eigen werkstukken gebakken konden worden.

Zes leergierige keramisten, waaronder Sabine, wilden de houtstook van begin tot einde volgen.

Vrijdagmiddag om drie uur werd begonnen met glazuren en het maken van kleine bolletjes wadding. Die worden onder de objecen aangebracht om te voorkomen dat ze op de ovenplaten vastplakken. Terwijl de bolletjes gedraaid werden begon Frans met het vullen van de oven, een zeer minutieus werk. De oven moet niet alleen zo efficiënt mogelijk worden gevuld, er moet ook ruimte genoeg tussen de objecten blijven om afzetting van as mogelijk te maken. Om zes uur was de oven gevuld en ons werk voor die dag gedaan.

Om vijf uur de volgende ochtend begon Frans, geassisteerd door twee cursisten, met het voorverwarmen van de oven en de schoorsteen door middel van gas. Vanaf een temperatuur van circa 200 graden werd verder gestookt met hout. Een zeer intensieve klus waarbij vier mensen continu aan het werk zijn: twee stokers en twee personen die zorgen voor de aanvoer van hout. Per toerbeurt werden de benodigde werkzaamheden gedaan. Ondertussen werd de inwendige mens zeer goed verzorgt door Jozien en haar hulp voor die dag, Marjan.

Om 22.30 uur bereikte de oven de vereiste temperatuur van 1300 graden en was de klus geklaard. Met een hapje en een drankje werd deze enerverende, maar uitstekend verzorgde workshop afgesloten.

De maandag erna werd de oven leeggehaald. De spanning steeg toen steen voor steen de afsluiting van de oven werd weggenomen en het resultaat zichtbaar werd. Het vuur had zijn best gedaan, wij waren tevreden!

 

Bezig zijn met keramiek en dit afronden met houtstook is van begin tot einde eerlijk handwerk. Bijzonder aan houtstook is bovendien de spanning tijdens het oplopen van de temperatuur, het teamwork, de mogelijkheid van reductiestook, de asafzetting, het verrassende resultaat en niet in het minst het gezellig samenzijn.

785c0e20-a78e-4488-9e30-273f7c964082
IMG_8698
IMG_8685
IMG_8711
IMG_8734
IMG_8746
IMG_8767
IMG_2442
Lijn

Atelier galeRietje werkplek voor kunstcollectief Kwartssprong

Een belangrijk moment tijdens het bakken van keramische producten is de Kwartssprong. Deze vindt plaats als de temperatuur in de oven ongeveer 573 0C heeft bereikt. De kwartskristallen in de klei veranderen dan definitief van samenstelling. Na de Kwartssprong, die langzaam moet worden gepasseerd, is het bakproces onomkeerbaar.

De leden van kunstcollectief KWARTSSPRONG passeerden in hun artistieke ontwikkeling eveneens een onomkeerbaar moment. Allen op hun eigen manier ervoeren zij dat hun leven voorgoed veranderde toen zij op wat latere leeftijd alsnog een keramiekopleiding gingen volgen aan een kunstacademie. Het werken met klei veranderde van hobby tot artistieke uitdrukkingsvorm.

 

Na hun opleiding ontdekten de leden hoe belangrijk het is om elkaar te blijven stimuleren, ideeën uit te wisselen en gezamenlijk naar buiten te treden. Een nieuwe sprong daagde hen uit. Zij besloten hun vrijblijvende contacten op de academie om te zetten in een definitieve samenwerking in de vorm van kunstcollectief KWARTSSPRONG. Elke donderdag komen de leden in mijn atelier bij elkaar om aan hun eigen projecten te werken en onderling van gedachten te wisselen. Heel inspirerend en gezellig!

Expositie Kunstcollectief Kwartssprong in Terpkerk te Urmond van 20 t/m 22 december 2019

Kaart expositie pag1en2 test
Lijn
Drie leden van Kunstcollectief Kwartssprong hebben onlangs met hun werk hoge ogen gegooid.
 
Resie Mennens werd met haar werk “Rits” genomineerd voor de jaarlijkse InBeeld Prijs met dit jaar als thema “Sporen”. Deze prijs is in het leven geroepen voor beeldende amateurkunst in Nederlands- en Belgisch-Limburg.
Anja Dols won hierbij de eerste prijs met haar porseleinen werkstuk “Breisporen”.
Finy Claassens-Birx ontving voor een onderdeel van haar eindexamenwerk “Live Events” voor de Specialisatiegraad keramiek aan de kunstacademie Maasmechelen de prijs van de stad Maasmechelen. 
 
 
Bij de foto’s:
Rechtsboven: bericht in De Limburger van 26 juni 2019
Onder eerste rij vlnr.: genomineerd werk van Resie; door de stad Mechelen aangekocht werk van Finy,
Onder tweede rij vlnr: bekroond werk van Anja; Anja en Finy ontvangen hun diploma in verband met het behalen van hun Specialisatiegraad keramiek; Finy in gesprek met burgemeester Terwingen van Maasmechelen.
 
Anja Limburger
Het genomineerde werk van Resie
Het gelauwerde werk van Fieny
Eerste prijs bij InBeeld van Anja
Anja en Fieny
Schepen en Fieny
De leden van kunstcollectief Kwartssprong brengen een toost uit op de prijswinnaars.
V.l.n.r.: José Peters, Yvonne Kort , Resi Mennens, Annemie van der Haghen, Anja Dols, Finy Claassens-Birx en Riet Toussaint

De leden van kunstcollectief Kwartssprong brengen een toost uit op de prijswinnaars.
V.l.n.r.: José Peters, Yvonne Kort , Resi Mennens, Annemie van der Haghen, Anja Dols, Finy Claassens-Birx en Riet Toussaint

Naar de bakermat van de houtgestookte keramiek

Onlangs bezocht ik met 13 vooraanstaande internationale keramisten uit de hele wereld de bakermat van de houtgestookte keramiek; Icheon Zuid-Korea. Samen met 22 Zuid-Koreaanse meesters verzorgden we er gedurende 14 dagen workshops. Tijdens deze samenwerking heb ik veel inspiratie opgedaan en heel veel nieuwe contacten gelegd.

Internationaal keramiekfestival in Icheon, Zuid-Korea van 26 april – 12 mei 2019

Circa zestig kilometer ten zuidoosten van Seoul ligt Icheon. De stad staat wereldwijd bekend als het mekka van de Zuid-Koreaanse keramiek. Van hieruit zijn eeuwenoude keramiektradities en -technieken met houtgestookte ovens naar China en Japan verspreid, van waaruit ze uiteindelijk in Europa en Amerika bekend werden. Sinds 2010 staat Icheon op de UNESCO lijst van bijzondere kunstzinnige steden. Door deze benoeming werd de keramiektraditie in deze regio als Beschermd Werelderfgoed vastgelegd.

Van 26 april t/m 12 mei werd in Yes Park, de nieuwe kunstenaarswijk van Icheon, voor de tweede keer het Ceramics InterLocal Network gehouden. Deze internationale keramiekuitwisseling, onderdeel van het jaarlijkse Lentefeest, kent inmiddels een 33-jarige traditie. 14 vooraanstaande keramisten uit de hele wereld zijn op uitnodiging twee weken te gast bij 22 Zuid-Koreaanse collegas en verzorgen gedurende die tijd workshops. Wij, Sabine Classen en ik, vormen het Duits/Nederlandse team. Doel van de uitwisseling is elkaars werk te leren kennen, gezamenlijk te werken aan eigen projecten en de plaatselijke bevolking kennis te laten nemen van andere vormen van keramische kunst dan de voor hen zo bekende. De gemaakte objecten worden uiteindelijk in een enorme houtoven gebakken en vervolgens gepresenteerd aan de bezoekers.

De hele groep bij de kangamaoven van meester Lee Hyanggoo

De hele groep bij de kangamaoven van meester Lee Hyanggoo

Teamwork Sabine Classen en 
Riet Toussaint

Teamwork Sabine Classen en
Riet Toussaint

Sabine en ik roepen de ovengeesten aan voor een goed resultaat

Sabine en ik roepen de ovengeesten aan voor een goed resultaat

Het aansteken van het vuur door de oudste mannelijke en vrouwelijke deelnemer (ik) van de workshop en een official

Het aansteken van het vuur door de oudste mannelijke en vrouwelijke deelnemer (ik) van de workshop en een official

Bei der Arbeit

Bei der Arbeit

Aan het werk

Aan het werk

Meester Lee Hyanggoo bij zijn oven

Meester Lee Hyanggoo bij zijn oven

De ovenkamers worden leeggehaald

De ovenkamers worden leeggehaald

Een goed resultaat

Een goed resultaat

Een totempaal als verjaardagscadeau

Onlangs heb ik een bijzonder project afgerond. Samen met de hele familie maakte ik een totempaal die op de zeventigste verjaardag van mijn partner in onze tuin werd onthuld.

Aanvankelijk was er soms wat vrees bij de deelnemers: ” Dat kan ik helemaal niet”. “Wat moet ik maken”? ” Ik heb een idee maar weet niet hoe ik dat moet realiseren”. Maar na een wat aarzelende eerste stap was het ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast iedereen aan zijn of haar onderdeel van de totempaal werkte. De resultaten zijn prachtig.

Voor mij was het een hele uitdaging om te bedenken hoe sommige ideeën uitgewerkt konden worden tot een tastbaar geheel. Ik leerde er zelf ook veel van en het was heel gezellig om steeds een ander groepje familieleden in mijn atelier te hebben. Onderstaande foto’s geven een impressie van het project.

T1
T2
T3
T4
T5
T7
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
T8
T9
T10
T11
T12
T13
T14
T15
T16
Non scolae, sed vitae discimus

Non scolae, sed vitae discimus

T20
T22
Foto en beeld Florian
Portret in klei van een anderhalf-jarige
Naar aanleiding van een cursus portret bij VAZOM in Kerkrade onder leiding van Maria Stams heb ik de stoute schoenen aangetrokken om onze jongste kleinzoon Florian te portretteren.
Nu is het portretteren van een kind heel wat anders dan van een volwassene.
Een volwassen model blijft lange tijd keurig stilzitten of gaat weer in de houding als je er om vraagt. Dit lukt bij een anderhalf-jarige echt niet.
Om dit portretje te kunnen maken heb ik een aantal foto’s rondom zijn bolletje gemaakt en van zijn gezichtje. De vorm van zijn hoofdje verandert niet zo snel maar zijn gezichtje wordt met de seconde anders.
Ik heb geprobeerd uit al die verschillende gezichtjes een sprekend en gelijkend beeld te destilleren en ik heb de indruk dat dit aardig gelukt is.
Het beeldje is gemaakt uit geelbakkende gechamotteerde klei en gebakken op 1160 0C.
urn

Urnen voor een blijvende herinnering

Dit urntje heb ik gemaakt om er iets tastbaars in te bewaren ter herinnering aan het onlangs overleden paard van mijn dochter.

Op de huid van de urn zijn, via een speciale procedure, de haren ingebrand van manen en staart van het lieve dier. In de urn zelf kunnen nog andere dierbare herinneringen aan hem bewaard worden, zoals een foto, nog wat extra haar en zelfs as wanneer het paard gecremeerd zou worden.

Zo’n urn kan ik natuurlijk ook maken voor een ander geliefd dier. Het paardenkopje wordt dan uiteraard vervangen door een afbeelding van het dier waarvoor de herinnering dient.

Ook om dierbare herinneringen van geliefden in te bewaren zijn urnen aanwezig in mijn galeRietje.

Klik hier voor meer voorbeelden van mijn urnen.